חזור
החוק לכינון חוקה
תיאור
איך תכונן חוקה לישראל ומי יכונן אותה?
- האם הפוליטיקאים צריכים להגדיר את החוקה?
- אולי גוף של מומחים מהאקדמיה?
- ואולי האזרחים הם אלה שצריכים להחליט עבור עצמם?
מידע נוסף
ב 13 ביוני 1950 קובעת הכנסת הראשונה כי היא לא תחוקק חוקה למדינת ישראל, בניגוד להכרזה במגילת העצמאות, וכי החוקה תיכתב בפרקים הקרויים "חוקי יסוד" שיתאגדו לבסוף בעתיד לכלל חוקת המדינה. (החלטת הררי)
בעקבות החלטה זו נוצר מצב שעד היום אין חוקה לישראל, ורשויות השלטון קובעות לעצמן את סמכויותיהן, תוך ניגוד אינטרסים, תוך מאבקים ביניהן וללא איזונים ובלמים מספיקים.
ההצעה שמובאת להלן כוללת: (1) "חוק יסוד כינון חוקה" שמצהיר כי יש לכונן חוקה, הגוף המכונן הוא האסיפה המכוננת, והחוקה תאושר ע"י הצבעת האזרחים. (2) "חוק כינון חוקה" שקובע איך יתנהל התהליך, כיצד תיבחר האסיפה המכוננת, וכיצד ישותף הציבור בתהליך.
תגובות עבור גירסה
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.4 חוקי היסוד הקיימים יהוו את את הבסיס הראשוני לחוקה, על מנת לאפשר המשכיות.
1.4.5 אופן הכינון (כולל שינויים) ייקבע בפרק "כינון החוקה" בחוקה – זה הפרק בו נדון להלן במסמך זה.
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.1.5 הדיון בחוקה הינו חלק מהותי בגיבוש קהילת האזרחים, ומהווה "בסיס היתוך" של הקהילה. הכרת האחר, הבנת האתגרים העומדים בפני החברה, וגיבוש ההסכמות, מחוללים דמוקרטיה הסכמית המטיבה עם כלל האזרחים.
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.2.3 התוצאה: הרשות המחוקקת אינה מוגבלת על ידי חוקה, שאמורה לבטא את רצון הריבון – הציבור, בהיותה בעלת הסמכות המחוקקת והמכוננת כאחד. זהו "ניגוד עניינים" מובהק – נבחרי הציבור, אשר כוחם וסמכותם אמורים להיות מוגדרים ומוגבלים על ידי החוקה, הם אלו אשר קובעים בפועל את החוקה.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.2.3 התוצאה: הרשות המחוקקת אינה מוגבלת על ידי חוקה, שאמורה לבטא את רצון הריבון – הציבור, בהיותה בעלת הסמכות המחוקקת והמכוננת כאחד. זהו "ניגוד עניינים" מובהק – נבחרי הציבור, אשר כוחם וסמכותם אמורים להיות מוגדרים ומוגבלים על ידי החוקה, הם אלו אשר קובעים בפועל את החוקה.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.3.2 חוקי היסוד אינם מהווים חוקה כהגדרתה, ולו מן הסיבה שהרשות המחוקקת רשאית לשנותם, ברוב רגיל, מבלי להידרש לאישור הציבור הריבון.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.3.3 חוקי היסוד כוללים כשלים רבים ומשתנים תכוףבהתאם לצרכיהם הפוליטיים והאישיים של חברי הקואליציה.
4 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.2 לאורך השנים מאז הקמת המדינה הוצעו נוסחים שונים לחוקה ע"י גופים שונים. אף אחת מן ההצעות לא הגיעה לידי הבשלה.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.3 הליך כינון החוקה ומבנה החוקה, מהווים חלק מהחוקה עצמה. הם ישתנו ויתעדכנו במסגרת הכינון, בהתאם לרצון הציבור. מסמך זהיתווה את העקרונות הראשוניים של כינון החוקה ויהיה המסמך המנחה לעבודת צוותי הכינון, בהליך דמוקרטי ככל הניתן, כאשר אף הוא יהיה כפוף לאותו ההליך ויתעדכן בהתאם לניסיון המצטבר לפי הצורך.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.3 הליך כינון החוקה ומבנה החוקה, מהווים חלק מהחוקה עצמה. הם ישתנו ויתעדכנו במסגרת הכינון, בהתאם לרצון הציבור. מסמך זה יתווה את העקרונות הראשוניים של כינון החוקה ויהיה המסמך המנחה לעבודת צוותי הכינון, בהליך דמוקרטי ככל הניתן, כאשר אף הוא יהיה כפוף לאותו ההליך ויתעדכן בהתאם לניסיון המצטבר לפי הצורך.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.4 חוקי היסוד הקיימים יהוו את את הבסיס הראשוני לחוקה, על מנת לאפשר המשכיות.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.6 הדיון לגבי החוקה והאפשרות לשנותה תמיד יהיו פתוחים בפני הציבור בהתאם לצרכים, בהליך המוצג במסמך זה להלן.
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.7 התהליך יתבסס עלטכנולוגיה שמאפשרת השתתפות ציבור רחב ומגוון ככל היותר, בשאיפה להגיע למכנה משותף רחב ככל האפשר בציבורים שונים בחברה הישראלית במטרה להביא לידי ביטוי את חוכמת האזרחים.
5 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.1 "האסיפה המכוננת" – הגוף הציבורי אשר מוביל את כינון החוקה. האסיפההמכוננת מורכבת מצוותי כינון.
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.3 "צוות כינון" – צוות של אנשים, שאופן מינויים יוסבר בהמשך, אשר יהיו אחראים על פרק של החוקה. תפקידם לדון בהצעות והערות הציבור ולגבש את ההצעות לכדי הצעה מוגמרת שמובאת לאישור האזרחים. בכל צוות יתמנו 3 רכזים, אשר יהיו חברים אף בצוות התיאום.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.3 "צוות כינון" – צוות של אנשים, שאופן מינויים יוסבר בהמשך, אשר יהיו אחראים על פרק של החוקה. תפקידם לדון בהצעות והערות הציבור ולגבש את ההצעות לכדי הצעה מוגמרת שמובאת לאישור האזרחים. בכל צוות יתמנו 3 רכזים, אשר יהיו חברים אף בצוות התיאום.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.5 "צוות תיאום" – צוות, אשר בו ישתתפו שני רכזים מכל צוות, אשר יהיה אחראי על מבנה החוקה, תיאום, עקביות, התאמה וקשרי הגומלין בין הפרקים השונים, וכן על בחינת התהליך ותוצאותיו ב"ראייה רחבה" תוך דגש על השפעות לטווח ארוך.
5 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.9 "הצעה" – הצעות הציבור לדברי כינון ו/אוחקיקה.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
3.3 עיקר הוא תחום עניין אשר מאגד תחתיו מספר פרקים של החוקה. כהצעה ראשונה מוצעים העיקרים הבאים: יסודות החוקה, מוסדות המדינה, משק המדינה.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
חוקה בישראל
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
הצעהמוגמרת
4 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
4.2.2 מזכירות הכינון תמונה ותנוהל ע"י הרשות האזרחית.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
חלופה 2: חברי צוות הכינון יבחרו בשיטת סורטציה.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
חלופה 1: חברי צוות הכינון יבחרו בהגרלה.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
חלופה 3: חברי צוות הכינון יבחרו בשיטת דמוקרטיה נזילה.
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
תוכן החלופות נמצא בשלב הדיונים
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
4.3.8 צוות תיאום-על יתאם בין העיקרים השונים. יהיו בו נציג אחד מכל אחד מצוותי הכינון. לצוות תיאום על יהיה יועץ משפטי צמוד.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
4.3.11 לכל צוות כינון יהיו שלושה רכזי צוות שתפקידם לנהל את הצוות ואת הדיונים.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.3 מעבר משלב לשלב הבא של התהליך הוא בכפוף לעלייה בסדר גודל במספר התומכים בהצעה.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.5 לוחות הזמנים ופרקי הזמן לשלבים השונים יוגדרו ויקבעו ע"י צוות תיאום על של האסיפה המכוננת.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.8 הצעת אכ"ח לסדר כינון ואישור פרקי החוקה נמצאת בנספח ב'.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.15.5 המערכת תשלח בדיוור את ההצעה לכל המנויים שסימנועניין באותו פרק בחוקה, או מבנה החוקה.
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.16.7 הצוות יזמין לדיונים, על פי הצורך, מומחים לנושא החוק.6.16.7.1 הצוות יוכל למנות יועץ/ים קבועים המומחים לנושא החוק.
6.16.7.2 צוות הכינון יבדוק בעזרת מומחיו את השפעות החוק ו/או אחד מסעיפיו על ציבורים בחברה וגורמים העלולים להיפגע פגיעה לא מידתית מהחוק ויישומו.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.16.7 הצוות יזמין לדיונים, על פי הצורך, מומחים לנושא החוק.
6.16.7.1 הצוות יוכל למנות יועץ/ים קבועים המומחים לנושא החוק.
6.16.7.2 צוות הכינון יבדוק בעזרת מומחיו את השפעות החוק ו/או אחד מסעיפיו על ציבורים בחברה וגורמים העלולים להיפגע פגיעה לא מידתית מהחוק ויישומו.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
הצטרפות למערכת: כל אזרח יוכל להצטרף למערכת. ההצטרפות כוללת תהליך של הזדהות ואימות. להלן "אזרח הרשום במערכת".
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
הצעת שינוי: אזרח הרשום במערכת יוכל ליזום הצעת שינוי דרך טופס מתאים. הצעת השינוי תהיה ניתנת לעריכה ע"י מציע ההצעה עד למועד בו תוכנס לדיון. לאחר מכן ניתן יהיה רק להעיר הערות.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.15.6צוות הכינון בשיתוף עם מגישי ההצעה יפיצו את ההצעה לציבורים בעלי עניין ויתקיימו דיונים ומעגלי שיח.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.16.3 קבוצות אלה כונו באכ"ח הכיכר הקטנה והכיכר הגדולה. אלי וגיא מוזמנים להרחיב בנושא.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
6.16.9 במקרה של חילוקי דעות מהותיים בניסוח החוק יוכנו שני נוסחים שונים של הסעיפים השנויים במחלוקת.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1. מבוא1.1 מהי חוקה?
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.1.5 הדיון בחוקה הינו חלק מהותי בגיבוש קהילת האזרחים, ומהווה "בסיס היתוך" של הקהילה. הכרת האחר, הבנת האתגרים העומדים בפני החברה, וגיבוש ההסכמות, מחוללים דמוקרטיה הסכמית המטיבה עם כלל האזרחים.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.3.2 חוקי היסוד אינם מהווים חוקהכהגדרתה, ולו מן הסיבה שהרשות המחוקקת רשאית לשנותם, ברוב רגיל, מבלי להידרש לאישור הציבור הריבון.
3 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.4.2 לאורך השנים מאז הקמת המדינה הוצעו נוסחים שונים לחוקה ע"י גופים שונים. אף אחת מן ההצעות לא הגיעה לידי הבשלה.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
7.15.2 אם זו הצעה לפרק חדש צוות תיאום על יקים צוות חדש לעסוק בפרק המוצע.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
7.15.3 צוות הכינון יתן את הערותיו ויתכן וימליץ למגיש לחבור למגישי הצעות נוספות העוסקות בנושאים דומים.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
7.5 לוחות הזמנים ופרקי הזמן לשלבים השונים יוגדרו ויקבעו ע"י צוות תיאום על של האסיפה המכוננת.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
7. תהליך הכינון
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
הצעה מוגמרת
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.2.2 הדבר לא קרה. האסיפה המכוננת, הכריזה על עצמה כפרלמנט (הרשות המחוקקת) במסגרת "חוק המעבר" ואילו את תפקידה המכונן מסרה האסיפה, במסגרת החלטת "הררי", ל"ועדת חוקה, חוק ומשפט". כך הוקם בישראל ממשל הפועל בדרך שמעולם לא קיבלה את אישור הריבון (האזרחים).
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.2.3 התוצאה: הרשות המחוקקת אינה מוגבלת על ידי חוקה, שאמורה לבטא את רצון הריבון – הציבור, בהיותה בעלת הסמכות המחוקקת והמכוננת כאחד. זהו "ניגוד עניינים" מובהק – נבחרי הציבור, אשר כוחם וסמכותם אמורים להיות מוגדרים ומוגבלים על ידי החוקה, הם אלו אשר קובעים בפועל את החוקה.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.3.2 חוקי היסוד אינם מהווים חוקה כהגדרתה, ולו מן הסיבה שהרשות המחוקקת רשאית לשנותם, ברוב רגיל, מבלי להידרש לאישור הציבור הריבון.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.2.2 הדבר לא קרה. האסיפה המכוננת, הכריזה על עצמה כפרלמנט (הרשות המחוקקת) במסגרת "חוק המעבר" ואילו את תפקידה המכונן מסרה האסיפה, במסגרת החלטת "הררי", ל"ועדת חוקה, חוק ומשפט". כך הוקם בישראל ממשל הפועל בדרך שמעולם לא קיבלה את אישור הריבון(האזרחים).
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.1.5 הדיון בחוקה הינו חלק מהותי בגיבוש קהילת האזרחים. הכרת האחר, הבנת האתגרים העומדים בפני החברה, וגיבוש ההסכמות, מחוללים דמוקרטיה הסכמית המטיבה עם כלל האזרחים.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.6 שינוי מגילת הזכויות תדרוש רוב של 63 אחוז מקולות המצביעים.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.1.5 הדיון בחוקה הינו חלק מהותי בגיבוש קהילת האזרחים. הכרת האחר, הבנת האתגרים העומדים בפני החברה, וגיבוש ההסכמות, מחוללים דמוקרטיה הסכמית המטיבה עם כלל האזרחים.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
1.2.3 התוצאה: הרשות המחוקקת אינה מוגבלת על ידי חוקה, שאמורה לבטא את רצון הריבון – הציבור, בהיותה בעלת הסמכות המחוקקת והמכוננת כאחד. זהו "ניגוד עניינים" מובהק – נבחרי הציבור, אשר כוחם וסמכותם אמורים להיות מוגדרים ומוגבלים על ידי החוקה, הם אלו אשר קובעים בפועל את החוקה.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
3.1 "האסיפה המכוננת" – הגוף הציבורי אשר מוביל את כינון החוקה. האסיפה המכוננת מורכבת מצוותיכינון.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2. חוק יסוד כינון חוקה
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.1 מדינת ישראל תכונן חוקה, אשר תשאף להיות מתקדמת ולייצר מודל דמוקרטי חדש ודינאמי אשר מאפשר דיון רחב ומעמיק בנושאים שונים, כאשר לכל אזרח יש אפשרות שווה להיחשף למידע ולחשוף מידע, לאמת את המידע, להציג ולבקר עמדות ורעיונות, תוך ניהול יעיל של תשומת הלב הציבורית.
5 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.3 יקבעו ויבחרו מנגנוני אסיפה מכוננת לפי חוק זה. תפקידם יהיה: (ראה סעיף 5)
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.6 שינוי מגילת הזכויות תדרוש רוב של 63 אחוז מקולות המצביעים.
1 comment
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.2 המדינה תתקצב את הגופים והמנגנונים הנדרשים לתהליך הכינון, אשר יהיה הליך מתמשך, וכן את המערכות הנדרשות לשילוב הציבור בהליך הכינון.
2 comments
תגובות לגבי
חזרה לטיוטה
2.6 שינוי מגילת הזכויות תדרוש רוב של 63 אחוז מקולות המצביעים.
1 comment