חזרה

החוק לכינון חוקה

אתה צופה בגרסת הטיוטה

עודכן ב 16 אפר 2024
תוכן עניינים
טקסט

1. מבוא

1.1 מהי חוקה?

1.1.1 חוקה היא אמנה חברתית בין אזרחי המדינה, והיא מבטאת את העקרונות, הערכים ודרכי הפעולה שהחברה דוגלת בהם ומעוניינת לחיות על פיהם.

1.1.2 חוקה מסדירה את עקרונות יסוד המדינה והקהילות המרכיבות אותה, וביניהם: תהליכי קבלת החלטות, כינון ו/או חקיקה, מגילת זכויות וחובות האזרח, הגדרה והסמכה של גופי המשטר, עקרונות משק המדינה, תקציב המדינה ומשאביה.

1.1.3 כינון החוקה ושינויים בחוקה דורשים הסכמה רחבה של האזרחים, תוך שמירת זכויות המיעוט(ים).

1.1.4 חוקה הינה בעלת עליונות משפטית, וכלל החוקים, התקנות וההוראות כפופים לה ואינם יכולים לסתור אותה.

1.1.5 הדיון בחוקה הינו חלק מהותי בגיבוש קהילת האזרחים. הכרת האחר, הבנת האתגרים העומדים בפני החברה, וגיבוש ההסכמות, מחוללים דמוקרטיה הסכמית המטיבה עם כלל האזרחים.

1.2 חוקה בישראל - סקירה

1.2.1 הציווי היחיד הקיים במגילת העצמאות הוא כינון חוקה על ידי אסיפה מכוננת עד ה 1.10.1948. לאחר כינון החוקה, האסיפה המכוננת הייתה אמורה להתפזר ולאחר מכן היו אמורות להתקיים בחירות למוסדות החדשים של המדינה על פי הקבוע בחוקה.

1.2.2 הדבר לא קרה. האסיפה המכוננת, הכריזה על עצמה כפרלמנט (הרשות המחוקקת) במסגרת "חוק המעבר" ואילו את תפקידה המכונן מסרה האסיפה, במסגרת החלטת "הררי", ל"ועדת חוקה, חוק ומשפט". כך הוקם בישראל ממשל הפועל בדרך שמעולם לא קיבלה את אישור הריבון (האזרחים).

1.2.3 התוצאה: הרשות המחוקקת אינה מוגבלת על ידי חוקה, שאמורה לבטא את רצון הריבון – הציבור, בהיותה בעלת הסמכות המחוקקת והמכוננת כאחד. זהו "ניגוד עניינים" מובהק – נבחרי הציבור, אשר כוחם וסמכותם אמורים להיות מוגדרים ומוגבלים על ידי החוקה, הם אלו אשר קובעים בפועל את החוקה.

1.3 חוקי היסוד

1.3.1 הכנסת חוקקה חוקי יסוד. באין חוקה, בית המשפט העליון הגדיר את חוקי היסוד כ"תחליף לחוקה".

1.3.2 חוקי היסוד אינם מהווים חוקה, ולו מן הסיבה שהרשות המחוקקת רשאית לשנותם מבלי להידרש לאישור הציבור הריבון. ולראייה, חוקי היסוד כוללים כשלים רבים וחברי הקואליציה משנים אותם בהתאם לצרכיהם הפוליטיים והאישיים.

1.4 עקרונות מנחים לכינון חוקה

1.4.1 כריבון - האזרחים יכוננו את החוקה, בסיוע מומחים שונים.

1.4.2 לאורך השנים מאז הקמת המדינה הוצעו נוסחים שונים לחוקה ע"י גופים שונים. אף אחת מן ההצעות לא הגיעה לידי הבשלה.

1.4.3 הליך כינון החוקה ומבנה החוקה, מהווים חלק מהחוקה עצמה. הם ישתנו ויתעדכנו במסגרת הכינון, בהתאם לרצון הציבור. מסמך זה יתווה את העקרונות הראשוניים של כינון החוקה ויהיה המסמך המנחה לעבודת צוותי הכינון, בהליך דמוקרטי ככל הניתן, כאשר אף הוא יהיה כפוף לאותו ההליך ויתעדכן בהתאם לניסיון המצטבר לפי הצורך.

1.4.4 חוקי היסוד הקיימים יהוו את את הבסיס הראשוני לחוקה, על מנת לאפשר המשכיות.

1.4.5 אופן הכינון (כולל שינויים) ייקבע בפרק "כינון החוקה" בחוקה – זה הפרק בו נדון להלן במסמך זה.

1.4.6 הדיון לגבי החוקה והאפשרות לשנותה תמיד יהיו פתוחים בפני הציבור בהתאם לצרכים, בהליך המוצג במסמך זה להלן.

1.4.7 התהליך יתבסס על טכנולוגיה שמאפשרת השתתפות ציבור רחב ומגוון ככל היותר, בשאיפה להגיע למכנה משותף רחב ככל האפשר בציבורים שונים בחברה הישראלית במטרה להביא לידי ביטוי את חוכמת האזרחים.

2. חוק יסוד כינון חוקה

2.1 מדינת ישראל תכונן חוקה, אשר תשאף להיות מתקדמת ולייצר מודל דמוקרטי חדש ודינאמי אשר מאפשר דיון רחב ומעמיק בנושאים שונים, כאשר לכל אזרח יש אפשרות שווה להיחשף למידע ולחשוף מידע, לאמת את המידע, להציג ולבקר עמדות ורעיונות, תוך ניהול יעיל של תשומת הלב הציבורית.

2.2 המדינה תתקצב את הגופים והמנגנונים הנדרשים לתהליך הכינון, אשר יהיה הליך מתמשך, וכן את המערכות הנדרשות לשילוב הציבור בהליך הכינון.

2.3 יקבעו ויבחרו מנגנוני אסיפה מכוננת לפי חוק זה. תפקידם יהיה: (ראה סעיף 5)

2.3.1 לייצר שיח ציבורי והסכמות רחבות.

2.3.2 להיות הגוף שמקבל את הצעות והערות הציבור.

2.3.3 לגבש טיוטות והצעות לשינוי החוקה לאישור העם.

2.4 האסיפה המכוננת תדון, תכונן ותשנה את פרקי החוקה לפי חוק זה. (ראה סעיף 7)

2.5 שינויים \ תוספות לחוקה יכנסו לתוקף רק באישור ציבור האזרחים (כל בעלי זכות הבחירה).

2.6 שינוי מגילת הזכויות תדרוש רוב של 63 אחוז מקולות המצביעים.

3. הגדרות

3.1 "האסיפה המכוננת" – הגוף הציבורי אשר מוביל את כינון החוקה. האסיפה המכוננת מורכבת מצוותי כינון.

3.2 "מזכירות הכינון" – גוף אדמיניסטרטיבי אשר יהיה אחראי על קיומם של התהליכים המתוארים להלן, והאספקטים הטכנולוגיים והכלכליים של התהליך.

3.3 "צוות כינון" – צוות של אנשים, שאופן מינויים יוסבר בהמשך, אשר יהיו אחראים על פרק של החוקה. תפקידם לדון בהצעות והערות הציבור ולגבש את ההצעות לכדי הצעה מוגמרת שמובאת לאישור האזרחים. בכל צוות יתמנו 3 רכזים, אשר יהיו חברים אף בצוות התיאום.

3.4 "רכז צוות" – בעל תפקיד בהובלת הצוות, משתתף בצוות תיאום כנציג צוות הכינון.

3.5 "צוות תיאום" – צוות, אשר בו ישתתפו שני רכזים מכל צוות, אשר יהיה אחראי על מבנה החוקה, תיאום, עקביות, התאמה וקשרי הגומלין בין הפרקים השונים, וכן על בחינת התהליך ותוצאותיו ב"ראייה רחבה" תוך דגש על השפעות לטווח ארוך.

3.6 "מבנה החוקה" – כהצעה ראשונית, החוקה תורכב מפרק המבוא (כללי) ופרקים העוסקים בתחומים שונים.

3.7 "עיקר" – עיקר מאגד תחתיו מספר פרקים של החוקה בתחום מסויים.

3.8 "פרק" – חלק של החוקה אשר עוסק בנושא מוגדר אחד.

3.9 "הצעה" – הצעות הציבור לדברי כינון ו/או חקיקה.

3.10 "הערה" – התייחסות או העלאת הסתייגות לפסקה בחוקה הקיימת או לפסקה בהצעה.

3.11 "מערכת הכינון" – טכנולוגיה ממוחשבת המאפשרת שיתוף האזרחים בתהליכי חקיקת החוקה: הגשת הצעות, כתיבת הערות, הבעת תמיכה או התנגדות והצבעה

3.12 "מנוי" – אדם הרשום במערכת הכינון ובנוסף נרשם לרשימות דיוור שהמערכת מציעה.

3.13 "יועץ משפטי" - לצרכי מסמך זה, היועץ המשפטי יהיה אחראי על סיוע ויעוץ בניסוח ווידוא תאימות של בין החלקים השונים של החוקה, אולם היועץ לא יהיה כפוף לשיטה משפטית קיימת / קודמת ודעתו לא תחייב.

4. מבנה החוקה

4.1 החוקה הינה מסמך שיש לה מבוא ופרקים. הפרקים מחולקים למספר עיקרים.

4.2 המבוא לחוקה מגדיר את החזון המשותף, הערכים, העקרונות והכוונות עליהם מתבססת החוקה כפי שמוגדר במגילת העצמאות.

4.3 עיקר הוא תחום עניין אשר מאגד תחתיו מספר פרקים של החוקה. כהצעה ראשונה מוצעים העיקרים הבאים: יסודות החוקה, מוסדות המדינה, משק המדינה.

4.4 פרק של החוקה עוסק בנושא אחד ויהיה דומה בהיקפו לחוקי היסוד שחוקקה הכנסת.

4.5 חוקי היסוד הקיימים יהוו את התשתית הראשונית לכינון החוקה, גם מבחינת תוכן העניינים וגם מבחינת התוכן עצמו. כל חוק יסוד יהווה פרק.

4.6 תשתית זו היא הבסיס להצעות השינוי שיובאו על ידי הציבור.

4.7 מבנה ופרקי החוקה ניתנים לשינוי ודיון ציבורי, כמו כל שאר תוכן החוקה.

5. האסיפה המכוננת וצוותי הכינון

5.1 האסיפה המכוננת היא הגוף האמון על כינון החוקה. האסיפה המכוננת היא מנגנון המורכב מ: מזכירות הכינון, צוותי כינון המאורגנים בצורה היררכית על פי מבנה החוקה, וציבור האזרחים בעלי זכות הבחירה.

5.2 מזכירות הכינון

5.2.1 מזכירות הכינון היא גוף אדמיניסטרטיבי שתפקידו לנהל ולאפשר את התהליכים: תיאום דיונים, תחזוקת מערכת הכינון, וכו'.

5.2.2 מזכירות הכינון תמונה ותנוהל ע"י הרשות האזרחית.

5.3 צוותי הכינון

5.3.1 צוות כינון יהיה אחראי על פרק בחוקה. בנוסף יהיה צוות מיוחד שאחראי על מבנה החוקה.

5.3.2 צוות כינון יכלול שלושה עשר חברים.

5.3.3 סמכויות חברי צוות הכינון: ניהול הדיונים בהצעות ובהערות בנוכחות המציעים והמעירים. תיקון ושיפור ניסוח הסעיפים בטיוטת ההצעה תוך דיון בהערות והגעה להסכמות כמה שיותר רחבות שיתקבלו בהצבעת חברי הצוות.

5.3.4 דיוני הצוות יתנהלו על פי מתודת חכמת המעגל. ראה הרחבה בנספח.

5.3.5 לכל צוות כינון וכן לצוותי התיאום יהיה ליווי של יועץ משפטי.

5.3.6 בחירת חברי צוות הכינון

(הערה: קיימות כמה חלופות לגבי בחירת חברי צוות הכינון. תוכן החלופות נמצא בשלב הדיונים)

חלופה 1: חברי צוות הכינון יבחרו בהגרלה.

חלופה 2: חברי צוות הכינון יבחרו בשיטת סורטציה.

חלופה 3: חברי צוות הכינון יבחרו בשיטת דמוקרטיה נזילה.

5.3.7 כלל הצוותים העוסקים בעיקר מסוים (המאגד פרקים בחוקה) יהיו מאוגדים תחת צוות תיאום. צוות התיאום יכלול שני חברים מכל אחד מהצוותים השותפים.

5.3.8 צוות תיאום-על יתאם בין העיקרים השונים. יהיו בו נציג אחד מכל אחד מצוותי הכינון. לצוות תיאום על יהיה יועץ משפטי צמוד.

5.3.9 כלל הצוותים, צוותי התיאום וצוות תיאום-על מהווים את מנגנון האסיפה המכוננת.

5.3.10 חברי הצוותים יתוגמלו עבור הזמן שיקדישו לדיונים ועבור הוצאות שידרשו למילוי משימתם.

5.3.11 לכל צוות כינון יהיו שלושה רכזי צוות שתפקידם לנהל את הצוות ואת הדיונים.

6. הצעה לשינוי החוקה

6.1 אזרח שמעוניין להציע שינוי של פרק בחוקה יעשה זאת ע"י הגשת הצעה לשינוי החוקה.

6.2 הצעה עוברת מספר שלבים עד שהיא מגיעה לאישור הציבור והופכת לפרק מאושר של החוקה. שלבי ההצעה הם:

הצעה טרומית

הצעה מגובשת

הצעה מתקדמת

הצעה בשלה

הצעה מוגמרת

6.3 משמעות כל שלב מוגדרת בפרק תהליך הכינון.

7. תהליך הכינון

7.1 התהליך המתואר תוכנן כדי לאזן בין:

7.1.1 הרצון לאפשר לכמה שיותר אזרחים להשתתף בתהליך הכינון, החל מהאפשרות להציע שינויים, להעיר הערות, להשתתף בדיונים, וכלה בהשתתפות בהצבעה לאישור השינוי.

7.1.2 הרצון לעשות שימוש מושכל במשאבים: הזמן של אנשים (לקרוא הצעות ולהתייחס אליהן), ומשאבים הנדרשים כדי ליידע את הציבור (פרסום: ברשתות החברתיות, במדיה, וכו').

7.2 התהליך המוצע מסנן בשלבים מוקדמים הצעות שלא מקבלות תמיכה רחבה, מעודד איחוד הצעות דומות ושיפורן, ושואף להשקיע משאבים בהצעה בהתאמה לגודל מעגל התומכים בה.

7.3 מעבר משלב לשלב הבא של התהליך הוא בכפוף לעלייה בסדר גודל במספר התומכים בהצעה.

7.4 התהליך מתאפשר בזכות טכנולוגיה ממוחשבת של שיתוף אזרחים בקבלת החלטות: "מערכת הכינון". מערכת זו מתוארת בנספח.

7.5 לוחות הזמנים ופרקי הזמן לשלבים השונים יוגדרו ויקבעו ע"י צוות תיאום על של האסיפה המכוננת.

7.6 צוות תיאום על ינהל ויפקח על עמידה בלוחות הזמנים מול צוותי הכינון.

7.7 האסיפה המכוננת תחל בדיוניה בדיון על מבנה החוקה ופרקיה השונים וסדר הדיון בפרקים ואישורם.

7.8 הצעת אכ"ח לסדר כינון ואישור פרקי החוקה נמצאת בנספח ב'.

7.9 כל חצי שנה תעבורנה כל ההצעות שהשלימו את כל שלבי הכינון לאישור האזרחים.

7.10 הצעה שקיבלה את אישור האזרחים תיכנס לרשומות ותחליף את הפרק הקיים בחוקה.

7.11 ככל שהליך הכינון יתחיל על בסיס חוקי היסוד הקיימים, אזי עם תחילת הליך הכינון יוקמו ע"פ העקרונות לעיל צוותי כינון כמספר חוקי היסוד הקיימים, ויובילו את הדיון בהתבסס על החוקים הקיימים כאמור.

7.12 להלן פירוט השלבים השונים של התהליך:

7.13 שלב 1: הגשת הצעה - הצעה טרומית:

7.13.1 כל אזרח בעל זכות בחירה לכנסת יכול ליזום הצעה לשינוי החוקה. בשלב זה ההצעה תיקרא הצעה טרומית.

7.13.2 הגשת הצעה תיעשה דרך מערכת הכינון.

7.13.3 ההצעה מוגשת במסגרת אחד מפרקי החוקה, הצעת פרק חדש או שינוי מבנה החוקה.

7.13.3 הצעות תוגשנה בשפה מכבדת, הולמת ועניינית.

7.13.4 בסיום תהליך ההגשה ההצעה נשמרת במערכת והמגיש מקבל קישור להצעה.

7.13.5 באחריות המגיש לגייס תמיכה של שבעה בעלי זכות בחירה שיאשרו בחתימתם את תמיכתם בהצעה שלו.

7.14 שלב 2: איחוד וגיבוש הצעות - הצעה מגובשת:

7.14.1 אחרי שהצעה טרומית עברה רף רצינות של חתימתם של שבעה תומכים, המערכת תודיע למגיש אם קיימות הצעות דומות, חופפות וקשורות להצעה שלו.

7.14.2 כלל ההצעות הקשורות יעברו תהליך גיבוש בין המציעים השונים, במטרה להגיע להצעה מוסכמת בעלת תמיכה יותר רחבה.

7.14.3 בהגעה לתמיכה של 77 איש, ההצעה תהפוך להצעה מגובשת ותועבר לשלב הטיפול הבא, בהובלת צוות כינון רלוונטי.

7.14.4 היה ומי מיוזמי ההצעה המגובשת יסיר את תמיכתו בהצעה לאור השינויים בה, תימסר על כך הודעה לכלל המעורבים בתהליך לרבות מכתב הסבר מטעם היוזם הפורש.

7.15 שלב 3: דיון מקצועי בצוות הכינון וראשית דיון ציבורי - הצעה מתקדמת:

7.15.1 הצעה מגובשת תעלה לדיון בפני צוות הכינון בנוכחות המגישים. כל דיוני צוות הכינון יוקלטו ויכתב סיכום.

7.15.2 אם זו הצעה לפרק חדש צוות תיאום על יקים צוות חדש לעסוק בפרק המוצע.

7.15.3 צוות הכינון יתן את הערותיו ויתכן וימליץ למגיש לחבור למגישי הצעות נוספות העוסקות בנושאים דומים.

7.15.4 ההצעה תופיע באתר החקיקה האזרחית תחת הקטגוריה של הצעות חדשות, ותהיה פתוחה להערות הציבור.

7.15.5 המערכת תשלח בדיוור את ההצעה לכל המנויים שסימנו עניין באותו פרק בחוקה, או מבנה החוקה.

7.15.6 צוות הכינון בשיתוף עם מגישי ההצעה יפיצו את ההצעה לציבורים בעלי עניין ויתקיימו דיונים ומעגלי שיח.

7.15.7 בהגעה לתמיכה של 777 איש, ההצעה תהפוך להצעה מתקדמת ותעבור לשלב הבא.

7.16 שלב 4: דיון ציבורי רחב ועבודה על טיוטה - הצעה בשלה:

7.16.1 מזכירות הכינון תפרסם ותפיץ את ההצעה לכלל הציבור באמצעי התקשורת.

7.16.2 על מנת לאפשר למספר גדול של אזרחים להשתתף בתהליך הכינון הראשוני ובהמשך לזה של עדכונים לאורך זמן יש צורך בקיום תהליך של דינמיקה חיובית וחווייתית של חינוך ולמידה. לצורך זה יוסדו קבוצות דיונים של אזרחים בלווי מקצועי מתאים.

7.16.3 קבוצות אלה כונו באכ"ח הכיכר הקטנה והכיכר הגדולה. אלי וגיא מוזמנים להרחיב בנושא.

7.16.4 הציבור מוזמן להעיר הערות ואף להציע הצעות משלימות או חלופיות. יקבע פרק זמן להערות.

7.16.5 הציבור יוכל להביע תמיכה או התנגדות להצעה ולהערות השונות ובכך לתת משוב למציעי ההצעה.

7.16.6 לאחר סיום שלב ההערות, צוות הכינון יערוך דיונים בהערות להצעה שיהיו פתוחים לציבור ואשר ישודרו בזמן אמת, יוקלטו ויהיו פתוחים לצפייה לאחר סיום הדיון.

7.16.7 הצוות יזמין לדיונים, על פי הצורך, מומחים לנושא החוק. 7.16.7.1 הצוות יוכל למנות יועץ/ים קבועים המומחים לנושא החוק. 7.16.7.2 צוות הכינון יבדוק בעזרת מומחיו את השפעות החוק ו/או אחד מסעיפיו על ציבורים בחברה וגורמים העלולים להיפגע פגיעה לא מידתית מהחוק ויישומו.

7.16.8 הצוות יחליט על דרך הטיפול בהצעות / הערות שהועלו ע"י הציבור.

7.16.9 במקרה של חילוקי דעות מהותיים בניסוח החוק יוכנו שני נוסחים שונים של הסעיפים השנויים במחלוקת.

7.16.10 בהגעה לתמיכה של 7777 איש, ההצעה תהפוך להצעה מוגמרת ותוכל לעבור לשלב הבא.

7.17 שלב 5: דיון בהערות רשויות המדינה (הצעה מוגמרת)

7.17.1 טיוטת ההצעה שסוכמה על ידי צוות הכינון תועבר להערות רשויות המדינה, אשר על בסיס ניסיונם יפעלו ליתן הערות קונסטרוקטיביות לנוסח הטיוטה, במסגרת הזמן אשר יוקצה לכך על ידי הצוות.

7.17.2 הצוות יקיים דיון בהערות, ואם ימצא שיש בהערות בכדי להשפיע באופן מהותי על הטיוטה הקיימת, יחזיר את הטיוטה לדיון ציבורי רחב, תוך ציון ההערות, לפי הקבוע בסעיף שלב 4: דיון ציבורי רחב ועבודה על טיוטה - הצעה בשלה: לעיל.

7.17.3 על ההצעה לצבור מספר תומכים השווה לחצי אחוז ממספר בעלי זכות הבחירה כדי להיות מובאת לאישור האזרחים.

7.18 שלב 6: הבאת הצעת הכינון לאישור האזרחים בעלי זכות הבחירה:

7.18.1 ההצעה המוגמרת מובאת לאישור ציבור האזרחים בעלי זכות ההצבעה כפרק בחוקה.

7.19 קבלת תוקף

7.19.1 לאחר אישור הציבור פרק החוקה מתעדכן והופך לחלק מחייב בחוקה.

נספח א: מערכת הכינון

מערכת הכינון - מערכת לחקיקה אזרחית, היא הטכנולוגיה שמאפשרת את תהליך הכינון האזרחי של החוקה ו/או תהליך חקיקה אזרחי.

הטכנולוגיה אמורה לאפשר דיון רחב ומעמיק בנושאים שונים, כאשר לכל אזרח ניתנת אפשרות שווה להיחשף למידע ולחשוף מידע, לאמת את המידע, להציג ולבקר עמדות ורעיונות, תוך ניהול יעיל של תשומת הלב הציבורית, והשפעה על תהליכי חשיבה וקבלת החלטות ציבוריים. המערכת הטכנולוגית נמצאת באחריות מזכירות הכינון.

על המערכת לעמוד בדרישות הבאות:

  1. הצטרפות למערכת: כל אזרח יוכל להצטרף למערכת. ההצטרפות כוללת תהליך של הזדהות ואימות. להלן "אזרח הרשום במערכת".

  2. נגישות: נוסח החוקה ופרקי החוקה יהיו זמינים במערכת ונגישים לכל. הנוסח יהיה מתורגם לשפות הרשמיות במדינה.

  3. הצעת שינוי: אזרח הרשום במערכת יוכל ליזום הצעת שינוי דרך טופס מתאים. הצעת השינוי תהיה ניתנת לעריכה ע"י מציע ההצעה עד למועד בו תוכנס לדיון. לאחר מכן ניתן יהיה רק להעיר הערות.

  4. קבלת הודעות מהמערכת: כל אזרח הרשום במערכת יוכל להיות מנוי לרשימות דיוור של המערכת ולבקש לקבל הודעה על הצעות לשינוי בפרקי החוקה שמעניינים אותו.

  5. כתיבת הערות: כל אזרח הרשום במערכת יוכל לכתוב הערה על תוכן של הצעה. כתיבת הערה תיעשה ע"י סימון הטקסט שרוצים להעיר לגביו, לחיצה על צלמית והכנסת ההערה בתיבת טקסט. שם המעיר ותאריך ההערה יוצגו.

  6. טיוטה: טיוטה של פרק בחוקה העוברת תהליך של שינוי תהיה מיוצגת ע"י מסמך בתוך המערכת.

  7. תמיכה/התנגדות: אזרח הרשום במערכת יוכל להביע תמיכה או התנגדות בהצעה או הערה.

  8. דיוני צוות: דיוני צוות יתבצעו על טיוטה שנמצאת במערכת. בעת הדיון הצוות יעבור על ההערות שהוכנסו על הטיוטה, ידונו בכל הערה, ויצביעו האם לקבל או לדחות את ההערה תוך התחשבות בתמיכה של האזרחים על אותה הערה. הדיונים ישודרו ויוקלטו ויהיו פתוחים לציבור, לרבות ההשתתפות בו.

נספח ה' - טיוטת המלצות לכללי העבודה/התנהלות צוותי הכינון

מטרת הנספח : להכין נוסח מנחה משותף לעבודה והתנהלות צוותי הכינון

הקדמה

שאלה מהותית : של איזה אורגן התפקיד והאחריות לקבוע את הכללים? צוות התיאום המרכזי? צוות כינון החוקה?

כידוע ארגון אכ"ח וצוותיו אמורים לפעול לפי עקרונות שיטת/תורת ה דאו אשר תיושם בארגון.

  • לכן מומלץ להדריך את צוות הכינון מחבר המסמך ואחרי כן את צוותי הכינון הפרקים את השיטה ואיך ליישמה

המלצה נוספת : לאפשר ולתת לצוותי הכינון שכל צוות יהיה חופשי להגדיר לעצמו כללים ברוח ההמלצות

כאשר חלק מהכללים מהווים כללי ברזל לכל הצוותים. לדוגמה

  1. קבלת חבר/ה צוות חדשים

  2. יציאה / הוצאת חבר/ה מהצוות

העדרויות חבר/ת צוות

חבר יעדכן מראש במידה וידוע לו שיעדר מהשיחה הקרובה או במשך זמן מסוים.

במידה ולא עדכן את הצוות או אחד מרכזי הצוות, רכז הצוות יברר עם החבר הנעדר לגבי נסיבות העדרו, יזכיר לו את הכללים ויתריע בפניו שהוא עלול להיות מוצא מהצוות בגין אי מילוי כללי הצוות.

במידה וימשיך להיעדר, באחריות רכז הצוות להביא את הנושא בפני הצוות.

יציאת/הוצאת חבר מהצוות

חבר צוות יכול להודיע על רצונו לעזוב את הצוות.

ניתן להוציא חבר מהצוות אם הוא נעדר מ 3 פגישות בטווח זמן של חודשיים.

הודעה על הדיון בנושא תתפרסם מראש בהזמנה לישיבת צוות.

חברי הצוות יערכו הצבעה אם להוציא את אותו חבר. ההחלטה תתקבל ברוב קולות המצביעים באותה שיחה.

תגובות