קוד ההצעה: israel-2024-07-39
יותר מידי זמן זמן בשלטון משחית במקרה הטוב ומוציא אדם מדעתו במקרה הרע.
חוק זה קיים בהרבה ממדינות העולם, ולא בכדי.
שתי קדנציות במקור ו8 שנים היות וקדנציות יכולות להיות קצרות. קרה המקרה ומכהן ראש ממשלה כל כך טוב שחשוב שישאר, אז ברוב של 80 ח"כ ימשיך ראש הממשלה לכהן.
לא יכולתי לא לציין את החוק שהיה מונע את כל ההרס הפוליטי העכשווי.
הגבלת קדנציות זה רעיון חסר משמעות ותועלת:
1. קל מאוד לעקוף את המדבלה הזאת. ברוסיה ובסין יש מגבלות קדנציה. אז מה? עוקפים בקלות בלי להפר את לשון החוק אפילו. אם טראמפ ינצח בבחירות הקרובות ויחיה עוד 4 שנים, אז הוא ילך על קדנציה שלישית (הוא כבר אמר את זה) ולא תהיה לו בעיה לעקוף את החוקה בלי להפר אותה, למרות שהוא כבר הפר את החוקה לפחות פעמיים ולא קרה כלום. נזכור גם שהנשיא הראשון של צרפת, לואי-נפולאון, נבחר לפי חוקה שמגבילה את הנשיא לקדנציה אחת, אז בסוף הקדנציה הוא זרק את החוקה לפח והכתיר את עצמו למלך נפוליאון ה-3. זה כל מה שצריך לדעת על היעילות של הגבלת הכהונות.
2. עם זאת, הגבלת כהונות מעודדת את הפוליטיקאים לחשוב רק בטווח קצר. למה שאני אעבוד קשה על משהו שייתן תוצאות בעוד עשור אם אני כבר לא אהיה בשלטון ומי שיבוא אחריי יקבל את כל הקרדיט על משהו שהוא לא עשה (ולא רצה לעשות)? שהוא גם היריב הפוליטי שלי כנראה? ללא הגבלת כהונות לפחות יש סיכוי שאהנה מתוצאות העבודה שלי.
3. הגבלת כהונות לא מונעת שחיתות (שוב, תראו את טראמפ) ואפילו לא מקטינה אותה. להפך, המושחתים שמגיעים לשלטון גונבים יותר מהר וגם צוברים כוח יותר מהר, כי הם יודעים שהזמן שלהם מוגבל וחייבים להספיק לגנוב כמה שיותר ולהשחית את מערכת חוק ומשפט כמה שיותר כדי שהיא לא תוכל לכלוא אותם אחר-כך.
4. הגבלות כהונה יוצרות בעלי תפקידים לא מנוסים, שלא יכולים להתמודד על האתגרים בצורה הכי טובה ובפרט לא יכולים להתחרות מול המקבילים שלהם במדינות דיקטטוריות. זאת היא אחת הסיבות למה דמוקרטיות לא מצליחות להתמודד עם פוטין ואחרים כמוהו - ראשי ממשלות ונשיאים דמוקרטיים עושים טעויות, לומדים מהן, אבל אז הם מתחלפים והחדשים מתחילים לעשות את אותן הטעויות וללמוד מחדש.
5. הבעיה היא לא שהשלטון של אדם ספציפי לא מוגבל בזמן. הבעיה היא שיש ריכוז השלטון בידי אדם אחד (או קבוצה מגובשת קטנה). שום מגבלות כהונה, גם אם הן יעבדו ויחזיקו מעמד, לא יפתרו את הבעיה של ריכוז הכוח, כי כל בעל התפקיד הבא בתור ימשיך לרכז את הכוח מאותה הנקודה שקודמו עצר בה. בוש הבן קיבל סמכויות נוספות אחרי פיגועי 11 בספטמבר וכל הנשיאים הבאים אחריו השאירו את הסמכויות האלה, לא וויתרו עליהם, כי למה שיוותרו.
לסיכום: אם נפתור את הבעיה של ריכוז שלטוני, אז לא יהיה צורך בהגבלות הכהונה עם כל החסרונות שלהן. אם רה"מ לא יהיה שליט ומנהיג, אלא המשרת הנאמן של הכנסת, אז לא תהיה ריכוזיות שמצריכה מגבלות מלאכותיות שלא עובדות ממילא. איך עושים את זה? התשובה כאן: https://decide.huka.co.il/proposals/36
הי דימטרי, שוב אנחנו נפגשים.
1. אם ראש הממשלה יזרוק לפח את החוקה אז כמובן במקרה של הפיה משטרית אין דיון.. אלא אם כן התנגדות היא תכלית הדיון מבחינתך...
2. 8 שנים זה מספיק ליישם תוכניות מצד אחד ולבטא ריענון המערכת מצד שני.
3. אין כאן תוכן באמת.
4. ביניננו מי שבאמת מנהל את המדינה אלה ראשי המשרדים השונים. הפוליטקאים רק מניחים מדיניות. זה שפוליטקים לא מיומנים מתמנים לתפקים שהם לא בקיאים בהם, זו בעיה. אבל שלא תיפתר.
5. פתרון קצה, טוב ככל שיהיה, הוא לא המדובר כאן. מציע שתשתדל להישאר בגבולות הדיון בכדי לייצר ערך קולקטיבי, אם זו כוונתך.
אתה שוב משתמש במונח הזה "פתרון קצה". תוכל להסביר מה הכוונה?
אני מתייחס לפתרונות של גמר תיקון באומרי פתרון קצה.
מודה שזה סלנג מקורי והשאלה במקום, תודה.
אנחנו יכולים לתת מספר פתרונות אידיאלים ואידילים לפתרון מוחלט למערכת ההנהגה המתקשה במדינה.
אני לא חושב כרגע שזה הכיוון הנכון לתנועת התיקון למערכת הדמוקרטית הישראלית.
אני מאמין בצעדים קטנים יותר- כאלה שיהו גשר ושדרוג במערכת היחסים של הציבור ונבחריו. ועם גדילת כוח התיקון כך יטופלו הדברים מהשורש.
לכן אזרחים כותבים חוקה- ישאר תמיד כרעיון אב/אם של הכל.
אנחנו מייצרים הצעות חוק שהם ילדים טובים להורים אלה.
הממ, מעניין. הייתי בטוח שמטרת על של אכ"ח היא להמציא את כל מערכת הממשל מחדש. אבל אוקי, נניח.
אני דווקא מסכים איתך שצריך לעשות תיקונים כמה שיותר קטנים, פשוטים וזהירים. אני גם מסכים שחייבים לתקן את היחסים בין הציבור והממשל, כי בלי זה שום דבר לא יעבוד.
התיקון שאני מציע, לדעתי, עונה לכל הדרישות האלה. התיקון מציע לאפשר לכל אזרח להגיש מועמדות לראשות הממשלה, לא רק לח"כים. זה באמת צעד קטן ופשוט, יותר קטן מאשר הוספת ח"כ 121 או הגבלת כהונות וכו'. זה שהוא אמור לגרום לשרשרת השלכות שישנו את כל המערכת, אז זה לא בגלל שהשינוי כל-כך גדול, אלא בגלל שהמערכת כבר נמצאת על סף השינוי הספציפי הזה, נשאר רק ליצור פתח לכיוון הנכון.
ואז, מערכת היחסים בין הציבור ונבחריו תשתפר מאוד. לא מיד, אבל די מהר. הסיבה העיקרית למשבר היחסים בין הציבור לח"כים הוא זה שח"כים לא מקיימים את ההבטחות שהם נותנים, אלא מתפשרים, מוותרים, תומכים בממשלה עם קווי יסוד שסותרים את ההבטחות וכו'. עד שזה לא ישתנה, שום דבר לא יוכל לשפר את היחסים האלה, בטח לא ח"כ 121 שמעצם קיומו רק ממחיש ומנציח את חוסר האמון הזה. אבל ח"כים מפרים את ההבטחות רק בגלל האילוצים הקואליציוניים, כי אחרת אין שום היתכנות לקואליציה. כל עוד השיטה הקואליציונית ממשיכה להתקיים, שום דבר לא ישתפר ביחסים (או בכל דבר אחר), רק ילך ויחמיר, עד שהכל יתפרק. וזה יכול לקרות בכל רגע. אין לנו זמן לתהליך ארוך ולא יעיל. למזלנו, במקרה יש שינוי אחד קטן שיכול להציל את המצב. למה לא לנצל את זה?
החוק הוא חלק מהצעדים שנועדו לפתור את בעיית ריכוז הכוח השילטוני.
אם נקבל את הטענה שהחלפת מנהיגים מביאה לירידה ברמת התפקוד שלהם צריך לתמוך בדיקטטורה שמאפשרת שלטון יציב לזמן ארוך.
כמו שכתבתי, הגבלת כהונות לא פותרת את בעיית הריכוזיות, לא כשלעצמה ולא בתוך מכלול של פתרונות דומים.
אבל בלי קשר, למה לא לעשות שלטון שגם מבוזר וגם יעיל ויציב? מי אמר שהדרך היחידה לבזר את השלטון זה לזרוע כאוס?
חשיבה בהחלט נכונה. לא צריך לזרוק תינוק עם המים המלוכלכים. מנהיג מאחד שמצליח לקבל תמיכה גבוהה מהממוצע צריך לקבל שלטון לזמן ארוך יותר בתנאי שיש מוסדות שלטון וחוקים עובדים שמונעים שחיתות. אחרת נקבל את רוסיה.
אף מנהיג בישראל לא יכול לקבל תמיכה מספיקה כדי לקבל את השלטון, ואף מנהיג בישראל לא מסוגל ליצור אחדות. זה לא קשור למנהיגים. אנחנו רבים מדי, מגוונים מדי ועצמאיים מדי בדיעותינו כדי שיהיה לנו מנהיג משותף. וזה טוב, כי אחרת באמת היינו הופכים לרוסיה, כי שום מוסדות שלטון ושום חוקים וחוקות ומגבלות (בטח לא הגבלת כהונות) לא יעמדו בפני מנהיג פופולרי כזה.
הפתרון היחידי הוא להפתר מהצורך במנהיג יחיד. לא רק שזה ימנע את הדיקטטורה ושחיתות, אלא שזה גם יאפשר ממשל יציב, אפקטיבי ודמוקרטי מעבר לכל מה שראינו עד היום (כולל שוויץ). וזה אפשרי מאוד. הפתרון כאן: https://decide.huka.co.il/proposals/36
מאחר וראש ממשלה טוב זה מאד יחסי יש לדעתי להגביל את זה לשתי קדנציות. ראש ממשלה שאיננו יכול לשמור על קיומה של ממשלתו במשך 8 שנים כנראה איננו ראוי להיות ראש ממשלה. אשמח לתמוך בהצעה אם תוריד אותה לשתי קדנציות ותמחק את החלק שאין לו מדדים מדוייקים - ראש ממשלה טוב.
אני תומך ברעיון להגביל את הכהונה לשתי קדנציות ולמכסימום של שמונה שנים. בלי אפשרות להאריך את הכהונה גם לא ברוב של 80 חברי כנסת. יש ראשי ממשלה טובים, ועדיין אני מתקשה להאמין שבמשך שמונה שנים לא נמצא אף מועמד אחר שיכול להיות ראש ממשלה טוב מספיק ויכול להמשיך לנהל את המדינה.
המינוח "ראש ממשלה טוב" לא בא כמדד לפיו ייבחון ראש הממשלה, הכוונה אם ישנה ממשלת אחדות לדוגמא שתרצה באותו ראש ממשלה לזמן ארון יותר משמונה שנים, אני לא חושב שיש להתנגד לכך. אם את רואה את המציאות ממשקפי ההווה ההזוי אז כל ראש ממשלה לאורך זמן מרגיש מסוכן.
אבל אם ישעיהו לייבוביץ/ שלמה המלך/ איילון מאסק יהיו ראשי הממשלה, ייתכן ותחשבי אחרת...
המינוח "ראש ממשלה טוב" לא בא כמדד לפיו ייבחון ראש הממשלה, הכוונה אם ישנה ממשלת אחדות לדוגמא שתרצה באותו ראש ממשלה לזמן ארון יותר משמונה שנים, אני לא חושב שיש להתנגד לכך. אם את רואה את המציאות ממשקפי ההווה ההזוי אז כל ראש ממשלה לאורך זמן מרגיש מסוכן.
אבל אם ישעיהו לייבוביץ/ שלמה המלך/ איילון מאסק יהיו ראשי הממשלה, ייתכן ותחשבי אחרת..
להערות של דמיטרי - לצד הדוגמאות של עקיפת החוק המגביל את תקופת השלטון שנעשו במדינות לא דמוקרטיות יש דוגמאות רבות לעמידה בחוק והחלפת השולט בתום התקופה המותרת בחוק.
דימטרי צודק בכך שהבעיה היא ריכוז כוח רב מידי בידי השולט ובדיוק על זה בא לענות החוק,
השליט צובר כוח רב מעצם חשיפתו הארוכה לציבור, מינוי מקורבים ומלכחי פנכה והטבות לסקטורים שונים שמקשה על מתמודדים לנצחו בבחירות.