חזרה

חוק יסוד הממשלה

אתה צופה בגרסת הטיוטה

עודכן ב 29 נוב 2023
תוכן עניינים
טקסט

תיקונים לחוק יסוד הממשלה

איסוף הצעות ורעיונות לפני גיבוש טיוטה ראשונית

מבוא:

"חוק יסוד הממשלה" מגדיר כיצד הממשלה תתמנה, מי יכול לכהן בה, כיצד תתפקד וכיצד תסיים את תפקידה.

ההצעות כאן מטרתן לתקן את החקיקה הקיימת לגבי דרכי התנהלות הממשלה, ראש הממשלה, השרים והמשרדים השונים.

מגוחך הדבר כי החוק משתנה לפי רצון הממשלה אשר הפכה להיות "האחראית" על תנאי העסקתה. בדיונים שהתקיימו מצאנו כשלים בחוק אשר אנו מציגים כאן - אלו יסודרו תוך כדי הדיונים אל תוך חוק יסוד הממשלה הקיים.

במידה ויש לכם תוספות והצעות לתיקונים נוספים - אנא הוסיפו אותם בתגובות.

תיקונים לחוק יסוד הממשלה:

1. מורשע בקלון לא יתמנה לתפקיד ציבורי (סעיף 6.ג לחוק יסוד הממשלה).

1.1 הסבר:

החוק מתיר למי שעבר עבירת קלון ורוצה לחזור לכנסת יוכל לעשות זאת אחרי 7 שנים - מקרה דרעי.

1.2 שינוי מתבקש - שלא יהיה אף מורשע קלון שיחזור או ייבחר לשום תפקיד ציבורי.

1.3 ההצעה פה תכתב לחוק יסוד השירות הציבורי שיכיל את כל הכללים לקלון בכל המוסדות הציבוריים.

2. פתיחת חקירה פלילית והגשת כתב אישום כנגד ראש הממשלה או שרי הממשלה יתבצעו על ידי הרשות המבקרת (סעיף 17. לחוק יסוד הממשלה).

הסבר:

חקירה והגשת כתב אישום נגד להיפתח היום רק באישור היועץ המשפטי לממשלה.

התפקיד הזה נגוע בניגוד אינטרסים מובהק - מכיוון שמינוי היועמ"ש מתבצע על ידי הממשלה ומי שעומד בראשה (מקרה מנדלבליט העלה את הסוגיה הזאת על הפרק).

במסגרת הדיונים דנו בתפקיד היועמ"ש ולטפל בו באמצעות חלוקת התפקיד לשניים, כשתפקיד הקטגור יעבור לרשות חדשה "הרשות לביקורת המדינה" (הפיכתו של מוסד מבקר המדינה לרשות עצמאית בעלת שיניים).

3. ראש ממשלה לא יכהן יותר מ *2 קדנציות.

*ראש ממשלה שיקבל תמיכה של 63% מחברי הכנסת יוכל להתמנות לכהונה שלישית.

3.1 הסבר:

3.1.1 חילופים בתפקיד ראש הממשלה ימנעו מהתחזקות של אדם עד לרמה בה יוכל להוביל את המדינה לדיקטטורה.

3.1.2 לעיתים יש ראש ממשלה באמת מעולה אז ניתן לתת הקלה לקדנציה שלישית, לדוגמא אם יש ראש ממשלה שבאמת מאוד אהוד ומקובל על הציבור ויהיה רוב בכנסת להשתתפותו מחדש.

4. מספר השרים לא יעלה על 18 שרים ( סעיף 5 לחוק יסוד הממשלה).

4.1 הסבר:

צריך להפסיק עם המסחור של השרים לטובת הסכמים קואליציוניים - תפקיד במדינות אירופאיות גדולות יש פחות מ 18 שרים ביניהן גרמניה, אנגליה ועוד.

5. סודיות (סעיף 35 לחוק יסוד הממשלה)

5.1 הסבר:

המושג "סודיות" הוא ההפך משקיפות. החוק מאפשר לממשלה לקבוע כי בדבר יש סוד - ולשמרו בסודיות (כמו במקרה ישיבות הקורונה שהפרוטוקולים ננעלו).

5.2 יש להקים ועדת שקיפות קבועה - ולצמצם את מקומות הסודיות של הממשלה עד למינימום ההכרחי. הניסוח של חוק השקיפות ייכנס בחוקה להלן בחוק יסוד השרות הציבורי.

6. תקנות שעת חירום (סעיף 39 לחוק יסוד הממשלה)

6.1 הסבר:

ההגדרה של שעת חירום צריכה להיות נתונה למנגנון פיקוח למרות ה"חירום". כרגע בהגדרת יכולה הממשלה לעשות ככל העולה על רוחה.

6.2 פרק הוראות לשעת חרום יהיה פרק כללי בחוקה.

7. יציאה למלחמה (סעיף 40 לחוק יסוד הממשלה)

7.1 הסבר:

הנושא של יציאה למלחמה יכול להיות מוכרז בהחלטת ראש ממשלה ושר בטחון כרגע לפי שינויים שנעשו בכנסת הקודמת.

אם ראש הממשלה הוא גם שר הבטחון כמו שקרה לתקופה - והרי לנו בן אדם אחד שמחליט על מלחמה.

7.2 נושא היציאה למלחמה חייב להיות מאושר על ידי מועצה של כלל גופי הבטחון וקבינט מסודר.

תגובות