קוד ההצעה: israel-2024-08-99
לב ההצעה היא הצבעה ישירה ואישית לוועדות הכנסת. אדם יכול להיות חבר בועדה אחת בלבד ולהצביע אך ורק בתוך הועדה על החוקים במסגרת הנושא של הועדה.
הצעת ״כנסת חדשה״ על בסיס רעיון של תמיר מנצור-כרמל
ראשית צריך לזכור ששיטת הפרדת הרשויות או ביזור הכוח נועד בראש ובראשונה לייצר מצב שבו אין לאף גוף במבנה המשטרי יותר מדי כוח. זה נועד בראש ובראשונה לצורך הגנה על זכויות הפרט והאזרח. שנית, מבנה המשטר צריך להיות כזה שכל עוד לא נפגעות זכויות בסיסיות יש להחליט לפי הרוב. השיטה הפרלמנטרית הנהוגה בארץ ובמקומות רבים בעולם היא הדרך בה מנסים ליישם את עיקרון הרוב.
הנסיון העשיר שלנו באכ״ח וגם מחקרים בעולם מראים שלמרות מצג השווא של פילוג עמוק יש למעשה ברוב הנושאים רוב די מוצק בעם. הרכב הרוב הזה יכול להשתנות מנושא לנושא אבל כמעט בכל נושא יש רוב גדול שבדרך כלל לא בא לידי ביטוי בשיטה הנוכחית שמתגמלת ומתמרצת התרכזות במספר הקטן של הנושאים בהם אין הסכמה. ההצעה הנוכחית באה לתקן את המצב הזה על ידי ביזור לפי נושא! ועל ידי תמרוץ ותגמול שיתופי פעולה! עיקרי ההצעה הראשונית הם כדלקמן:
בחירות ישירות ואישיות לועדות הכנסת השונות. מול כל משרד ממשלתי יש ועדה ממשלתית (פרוט הועדות ומשרדי הממשלה שאנחנו מציעים יינתן בסוף ההצעה)
אדם יכול להעמיד את עצמו לבחירה ולהיבחר לועדה אחת בלבד!
הועדה תעסוק בחוקים בתחומה בלבד! חבר כנסת כלומר חבר ועדה יכול להצביע על חוקים בתחום הועדה בלבד!
הועדה אחראית על טיפול בחוקים בכל השלבים, החל מהצעת חוק ועד קריאה שלישית וקבלת החוק לספר החוקים, בתוך הועדה. אין הצבעות במליאה! המליאה היא לצרכים טקסיים בלבד.
לועדת כנסת יש מעמד של בית משפט והיא יכולה לזמן עדים לתת עדות בשבועה. סרוב להעיד או שקר בעדות הן עברות ברות עונשין!
כל ועדה תיבחר ראש ועדה ברוב רגיל.
ועדת כל ראשי הועדות תהיה ״ועדת הכנסת״ שתחליט איזה ועדה תטפל באיזה הצעת חוק. עבור נושאים שנוגעים בשתי ועדות תקים ועדת הכנסת תתי ועדות שיטפלו בהצעות חוק האלו.
הצעות החוק יכולות לבוא מתוך הועדות או כהצעות של הממשלה או כהצעות של הציבור דרך אתר החקיקה האזרחי.
ועדת הכנסת תבחר יו״ר שיהיה יו״ר הכנסת.
ועדת הכספים תחליט כמה אחוז מהתקציב יקבל כלל משרד ממשלתי.
הצעות החוק של הועדות השונות יהיו בהתאם לתקציב שהוחלט עליו בועדת הכספים.
ראש ממשלה יכול להציע אדם להיות שר למשרד מסוים ואז המועמד עובר שימוע בועדת הכנסת שמתמחית במשרד הזה. מועמד לשר שלא יעבור את השימוע בהצלחה לא ימונה.
חבר ועדה לא יכול להיות מועמד לשר.
תפקיד הועדה, מעבר לחוקים שהיא מחוקקת, היא לקבוע מדיניות ולוודא שהמשרד המתאים מקיים את המדיניות שיש לה רוב בועדה שמשקף את הרוב בעם בנושא הספציפי הזה.
בשיטה הזו יכול להיות הרכב רוב שונה בכל אחת מהועדות או אפילו לכל חוק בנפרד אד הוק. יכול להיות בועדת הבריאות שיתוף דעות ושיתוף פעולה בין מתנחלים לערבים ובועדה אחרת בין חילונים וחרדים וכן הלאה. ההסכמות בנושאי בריאות, חינוך רווחה וכו הם לפי נסיוננו חוצי מגזרים ו״שבטים״ שונים בישראל. אנחנו משאירים ל״חוק הממשלה״ את ההחלטה כיצד יבחר ראש הממשלה. ניתן בבחירה ישירה או שועדת חוץ וביטחון תקבע גם את ראש הממשלה גם את שר הביטחון וגם את שר החוץ.
תומכת בהצעה שלך , עם תוספת : בתום עבודתה של הועדה, יועלו הצעות החוק שלה לאישור משאל העם.
מתוך 99 הצעות שהיו עד עכשיו, זאת אולי הכי הגיונית (חוץ משלי, כמובן :-)
כמה שאלות:
1. האם רה"מ עדיין חייב להיות ח"כ? כן, כתבת שבחירת רה"מ זה עניין נפרד, אבל אם הוא יהיה ח"כ, אז עדיין נקבל מלחמה על הכסא בין פוליטיקאים ומה עשינו? אולי זה פרט מספיק חשוב כדי שיהיה דרישה מפורשת כאן?
2. מי יקבע כמה וועדות יש ומה תחומי העיסוק של כל אחת? איך יוצרים וועדה חדשה ומבטלים וועדה מיותרת?
3. איך אפשר למנוע את השתלטות המפלגות על תהליך הבחירות לוועדות? כפי שאנחנו רואים בארה"ב, בריטניה וכו', בחירות אישיות לא מונעות השתלטות כזאת, להפך. למועמד שרץ במסגרת מפלגה יש סיכוי הרבה יותר גבוה לנצח (בארה"ב, פי-10000 להערכתי), כי מפלגה מעניקה משאבים חיוניים להרצת קמפיין בחירות מוצלח (כסף, כוח אדם, ייעוץ, מיתוג). הברירה הטבעית תמיד מנצחת בסוף. כמובן שהמנצח יהיה מחויב למפלגה ולמצע שלה. ואז לא משנה אם הבחירות יהיו אישיות על נייר - בפועל עדיין נבחר מפלגות. שוב, בדיוק כפי שזה קרה במקומות האחרים שיש בהם בחירות "אישיות" כביכול. מן הסתם, מפלגות הכי גדולות וחזקות יריצו מועמדים לכל הוועדות (תחת סלוגנים שונים, למרות שאחרי כמה זמן גם זה לא ישנה). בסוף נקבל מערכת של ועדות, הנשלטות על ידי מספר קטן של אותן מפלגות גדולות, פחות או יותר באותו יחס אפילו. הפרדת הרשויות וביזור יהפכו לאחיזת עיניים - המערכת החדשה תהיה אפילו פחות מבוזרת מהכנסת כיום, כי רק מפלגות הכי חזקות יוכלו להתחרות בתנאים מחניקים כאלה. אז שוב, איך מונעים דבר כזה?